Ongeveer 70% van grote IT-projecten geven binnen de gegeven tijd en het beschikbare budget niet het verwachte resultaat. Als reactie op de waterval-methode, waarbij software eerst volledig werd gespecificeerd en gebouwd, is het Manifest voor Agile software ontwikkeling opgesteld. Met de 4 waarden en 12 principes wordt een andere werkwijze beschreven waardoor doorlooptijd voor het leveren van producten korter wordt en de risico’s van het project beheersbaar worden. De afgeleide methoden zijn o.a. Scrum, Kanban en Lean Software Development. Deze werkwijze past in een tijd waarin technologische omgevingen snel veranderen.
Scrum
De populaire scrum-methode heeft 3 rollen, 3 activiteiten, 3 lijstjes. Vanuit de lijst met producten wordt een selectie gemaakt op basis van meeste toegevoegde waarde voor de operationele lijn, de minste complexiteit en minste technologische risico’s. Deze krijgen de eerste prioriteit. Deze product-backlog, beheerd door de product-owner, wordt gebruikt tijdens de sprintplanning.
Het scrumteam bepaalt tijdens de sprintplanning samen met de product-owner welke producten en taken worden meegenomen in de volgende sprint, de volgende iteratie van 2-4 weken.
De dagelijkse scrum bijeenkomst, de “standup”, wordt gefaciliteerd door de scrummaster. Deze ondersteunt het continu afstemmen en leren. Hoe eerder fouten worden gemaakt, des te beter, er valt dan meteen veel te verbeteren.
Zoals bij de kanban methode wordt de werkvoorraad visueel gemaakt en dagelijks bijgewerkt. Deze “pull” werkstroom is effectief zodat teamleden niet op elkaar wachten.
Bovendien wordt er niet meer opgeleverd dan de eindgebruikers kunnen accepteren en kan worden geïmplementeerd. Deze werkstroom overzichten zijn bij voorkeur verbonden aan een document management systeem (DMS).
De tweede generatie
De tweede generatie Agile methoden komt tegemoet aan een aantal tekortkomingen. Activiteiten aan het begin van het werkproces:
- De afstemming met de doelstelling van de organisatie
- Betrekken van de stakeholders bij een product
- Meenemen van technische innovaties volgens de architectuur principes
Bij de besturing:
- Bij de de acceptatie en implementatie, wanneer is het deelproduct af?
- Wat is doorlooptijd voor de implementatie van het “minimal viable product (MVP)”, hoe worden de risico’s geadresseerd?
Voor de transitie van Agile werken voor de gehele organisatie, wordt het SAFE framework gebruikt.