De ontwikkelingen van de technologie gaan de laatste jaren snel. Native Cloud applicaties, Artificial Intelligence (AI), blockchain, welke nieuwe technologieën kunnen toegevoegde waarde leveren voor de organisatie? De laatste jaren blijkt dat de meeste CIO’s onveranderd prioriteit geven aan de optimalisatie van de bedrijfskundige praktijk. De inspanning om de informatievoorziening aan te laten sluiten op de primaire bedrijfsprocessen is onveranderd gebleven. Waarom is dit nog steeds zo’n grote inspanning?
Het historische perspectief
Historisch heeft de IT zich ontwikkeld van grote centrale (mainframe)computers naar gedistribueerde omgevingen, de vele specifieke cliënt-server systemen. De informatievoorziening was al die tijd verbonden aan kostbare hardware en software systemen. De laatste jaren heeft de internet technologie met Cloudservices de informatiehuishouding compleet veranderd. Alles is nu met alles verbonden en real time beschikbaar op iedere locatie. Wat concreet de beste oplossing is voor de informatievoorziening bij een specifiek doelstelling, wordt nu vanuit deze nieuwe internet technologieën gedefinieerd.
Ketenprocessen
De internet technologie maakt het mogelijk andere samenwerkingen aan te gaan, het is niet langer belangrijk dat data binnen de eigen systemen aanwezig is. Een gedeelte van de data, nodig voor het uitvoeren van de primaire bedrijfsprocessen, kan van verschillende externe partijen worden afgenomen. Samenwerken en delen van informatie bepaalt voor een groot deel het succes van de organisatie. De ketenprocessen zijn een standaard geworden waarover het business domein beslist.
Het multidisciplinaire team
De informatievoorziening is complexer geworden, om tot de beste IT-oplossingen te komen zijn er veel afwegingen. Er zijn veel aspecten in het business en in het technologische domein waarover besluiten genomen moeten worden. Dit kan alleen evenwichtig in een multidisciplinaire team, waar alle professionals gezamenlijk hun bijdragen leveren. De hoogste tijd voor een opwaardering van de verschillende specialisten: de IT-architect, de procesanalist, de productmanager en de ontwikkelaars. Het is in het belang van de CIO om de medewerkers in het team goed te laten samenwerken, om vertrouwen te geven aan de professionals met hun specifieke kennis.